Geluk is als een vlinder

Ongrijpbaar zolang je er op jaagt, maar op je neerstrijkt als je rustig gaat zitten

En verder?

Online  ‘live’ meditatie

Wekelijks, op de maandagochtend, woensdagavond en vrijdagmiddag kun je jezelf  bekwamen en verdiepen door samen via je p.c of laptop ‘live’ mee te doen met de beoefening van mindfulness. Meditatie in je dagelijkse leven inpassen is niet altijd eenvoudig. Dit proces gaat met vallen en opstaan. Juist door samen te komen kun je inspiratie opdoen, je ondersteunt voelen.

Het spirituele pad legt de nadruk op zelfonderzoek, alleen dat wat je zelf onderzoekt, wat je zelf aan ervaringen mee neemt geeft de mogelijkheid tot inzicht. Door met elkaar te oefenen blijven we ons zelf “voeden” om in aandacht te leven wat de kwaliteit van ons leven vergroot. De Boeddha noemde het samen mediteren niet voor niets één van de Drie Juwelen.

Lees verder bij wekelijkse meditatie en schrijf je in.

Na mijn werk de rust opzoeken van het kussen. Tijd nemen om bij mezelf te komen en weer voelen hoe waardevol het is om “te zitten.”

In het diepst van de winter heb ik eindelijk geleerd

Dat er in mezelf een onoverwinbare zomer ligt

Cursussen

Wekelijkse meditatie

‘Stay home mindfulness’ – de online meditatie

 

 

De online meditatie – niet bij elkaar maar wel nabij -biedt je de gelegenheid je (verder) te ontwikkelen. En dat van je huis of waar je ook bent!

De Stay Home meditatie is ‘geboren ’uit nood. Door het corona virus was fysieke les niet mogelijk  en op dit moment kunnen de meditaties nog steeds maar  beperkt  aangeboden worden.  En zoals het wel vaker gaat wordt de nood een deugd en heeft deze online meditatie zich ontwikkelt tot een waardige opvolger.
Voordelen: Je kunt van thuis uit mediteren, het kost je daardoor ook minder tijd, even een moment van rust en ontspanning.

Regelmatig worden extra’s aangeboden:

Een gastdocent, een stille zondagochtend meditatie, thema’s ter verdieping. Ook worden de meditaties en thema’s voor de cursisten die zich hiervoor aanmelden als extra via een bestand aangeboden. Zo kun je de meditaties en thema’s  nogmaals beluisteren en gebruiken voor je dagelijkse beoefening.

na de eerste weken online kwam ik tot de verrassende conclusie dat op deze manier samen mediteren niet veel anders is als ‘live’ mediteren met elkaar”.

Ik ben vóór. Samen thuismeditatie bevalt mij prima. Het was even schakelen na de lessen in de mindfulnessruimte maar ik had de omschakeling zo gemaakt. Het thuis volgen gaat prima, ik ben er heel tevreden over “.

 

Voor wie:
Iedereen die samen, begeleid, wil mediteren.

Wat heb je nodig:
E
en p.c. , laptop, tabblad of smartphone en een goede ( kabel/wifi ) verbinding.

Wanneer en hoelang:
Wekelijks 45 min online meditatie met na afloop, voor wie wil, even een moment om na te praten, vragen te stellen. je mag van alle dagen gebruik maken als je wilt.
Laatste maandag, woensdag, vrijdag behandel ik een onderwerp en regelmatig een extraatje.

Maandag: 9.30 – 10.15        –  een mooi begin van de week
Woensdag : 19.30 – 20.15  –  halfweg – een adempauze
Vrijdag: 17.00 – 17.45          –  mooi begin van het weekend


Seizoenabonnement september t/m december 2020:
€ 75,-

Seizoenabonnement januari t/m juni 2021
€ 75,-

 Stroom je later in, dan wordt de prijs aangepast.

Kennismaking met deze nieuwe vorm:

September gratis ‘uitproberen’, ga je dan verder kost het abonnement maar

€ 55,-

Vakantieperiodes:

Zomerstop:
juli t/m 30 augustus 2020
Herfstvakantie:
26 oktober t/m 1 november
Kerstvakantie:
21 december t/m 3 januari

 

 ‘ We leven niet eeuwig
We hebben alleen maar dit moment
Dat schittert als een ster in onze handen ‘

Een warme groet en hopelijk tot ziens,

Ingrid van Straten

 

 

Stilte dag
  • EN OF IK VANDAAG TOT MIJZELF KOM,
    en of ik vandaag tot mijzelf kom,
    of over tien duizend
    of tien miljoen jaar
    ik aanvaard het in blijdschap
    of ik kan in blijdschap wachten
    – Walt WhitmanEen stilte dag kun je zien als een mini-retraite. Een dag waarop we ons terugtrekken uit de dagelijkse gang van zaken. Een dag waarop we, door stil te zijn met ons zelf, onze aandacht naar binnen kunnen keren. Een stille plek in ons zelf bevat een enorme zee aan ruimte waarin inzichten als vanzelf kunnen ontspringen.

    Stiltedag: Heel bijzonder zo’n stiltedag. Ik wist niet goed wat ik ervan moest verwachten en ik bemerkte dat ik er wel een beetje tegenop zag.
    Ik vond het een hele ervaring om te ontdekken dat er door stil te zijn meer stilte ontstond, waardoor er een enorme rust in mij kwam….zeker een aanrader!

    Stilte brengt in-zicht, rust en inspiratie.
    Op de stilte-dag worden zit en loopmeditaties afgewisseld. Verder is er aandacht voor yoga en de bodyscan. We sluiten de stilte-dag af met een Metta meditatie (compassie meditatie). Iedereen die een mindfulness training heeft afgerond, ook elders, is van harte welkom om mee te doen.

    Tijd: 10:00 tot 15:30 uur
    Binnenkomst  9:30 uur
    Wanneer: i.v.m. corona maatregelen gaan de stiltedagen tot september niet door.

    Kosten: 

    € 17,50 Een deel van de opbrengst gaat naar een goed doel

    De kracht van vrijgevigheid

    Vrijgevigheid heeft zo’n kracht omdat zij gekenmerkt wordt door de innerlijke kwaliteit van loslaten en afstand doen. Geven veroorzaakt een geluksgevoel op elk niveau waarop het tot uitdrukking wordt gebracht. Wij ervaren de vreugde als we de intentie vormen om vrijgevig te zijn. We voelen vreugde in de feitelijke handeling van iets geven en we zijn blij wanneer we ons herinneren dat we iets gegeven hebben.

    – Sharon Salzberg over Dana

    We weten allemaal wel hoe het voelt om iets te ontvangen. Of het nou gaat om een helpende hand, een aanmoediging, een erfenis, aandacht of een extra bijdrage in de kosten. Als we er voor open staan is het fijn om te ontvangen, het kan onze dag goed maken. Geven is prettig. Zien dat een ander blij is met het aangeboden, het extraatje. Het voelt goed om aan een ander te geven. Als je vrijgevig bent dan is er hart-contact, het maakt verbinding. Er is vreugde waarin je samen deelt door te geven en te ontvangen.

    Zo ook de wijsheid van de lama:

    Geef je wol makkelijk weg,
                   zodat anderen zich kunnen wentelen in haar warmte.
                   Dat is zoveel beter
                   dan er net zolang aan vasthouden
                   totdat je er zelf uitziet als een wolk met tanden“.

Mindfulness en communicatie

 

 

Mindful communiceren ( 2 avonden)

Ik denk altijd eerst goed na voor ik iets stoms zeg ( Loesje)

Communicatie gaat over verbinden, ontmoeten en delen. Verbinding maken met jezelf en anderen. Goed communiceren begint met luisteren. Gewoon luisteren zonder meteen commentaar te hebben, direct een mening, een interpretatie of een oplossing klaar te hebben is heel moeilijk en eenvoudig tegelijk.
Door middel van oefeningen waar je thuis mee aan de slag gaat, word je je meer bewust van hoe je communiceert en welke stijlen van communicatie er zijn. Iedereen heeft zo zijn eigen manier van praten en luisteren. Wil je je hier in verdiepen? Meld je aan. Je kunt samen met je partner komen, je kunt deelnemen met of zonder mindfulness achtergrond. Iedereen is zeer van harte welkom.

Wanneer: Donderdag 24 september en 1 oktober
Aanvang: 19:30 – 22:00
Kosten: € 45,-

 

 

 

 

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief