Meditatie is een levenskunst

EEN METHODE DIE HET MOGELIJK MAAKT TE GENIETEN VAN EN VREDIG AANWEZIG TE ZIJN BIJ ALLES WAT JE DOET, WAAR JE HET OOK DOET, IEDERE DAG WEER.

HET ENIGE WAAR HET OP AANKOMT, IS DIT ENE MOMENT….
MAAK DIT MOMENT LEVEND, MAAK HET DE MOEITE WAARD.
LAAT HET NIET ONOPGEMERKT EN ONBENUT ONTGAAN.


– Martha Graham

Een heftige burn-out…….Het advies van de huisarts om een Mindfulnesstraining te gaan volgen…..
Dit bracht mij bij Ingrid. In het begin spannend, onwennig. Algauw een vast moment in de week om naar uit te kijken. Fijn, vertrouwd, sfeervol, ondersteunend in alle oefeningen voor thuisMindfulness breng me rust, meer aandacht voor mezelf en een mildere kijk t.a.v. mezelf. Iets wat ik hard nodig heb in de hectiek van werk en gezin.”

Na het lezen van een boek, was mijn interesse in Mindfulness aangewakkerd. Ingrid neemt je op een fijne en veilige wijze mee in de wereld van Mindfulness. Het is erg mooi om te ervaren dat het echt een onderdeel van je dagelijks leven wordt. Een leven waarin je aandacht hebt voor het ‘nu’en waarin je goed voor jezelf zorgt. Een persoonlijke verrijking 


–  Jessica

Mindfulness is:

 

Met volle aandacht zijn in het moment. Klinkt mooi, is het ook, maar wat heb je er aan? Vaak worden we door van alles en nog wat in beslag genomen. Onze aandacht wordt constant heen en weer geslingerd, vaak zonder dat we ons dat echt bewust zijn.

Deze situatie hebben we allemaal wel eens min of meer meegemaakt. Je bent op weg naar de supermarkt voor de boodschappen maar staat vervolgens voor de deur van de school van je kinderen. In gedachten zijn we op de automatische piloot iets anders gaan doen.

Onschuldig voorbeeld maar in ons dagelijkse leven gebeurt dit vaker. We handelen en reageren op de automatische piloot waardoor we geen keuze meer hebben in ons doen en laten. Zo blijven we vaak in de “aan” stand. We hollen van het een naar het ander.  Het is verleidelijk om van alles te blijven doen, het geeft ons een gevoel goed bezig te zijn. Maar we merken ondertussen niet dat ons lichaam en geest rust nodig heeft. Om bij te tanken, om te herstellen van onze bezigheden.

Ik ben rustiger geworden, bekijk problemenvan een afstand, oordeel minder snel over iets of iemand.

Mindfulness maakt je bewust van deze dingen en geeft je de mogelijkheid om anders met je leven om te gaan. Even uit de voortdenderende trein van de doe-modus stappen om tot rust en inzicht te komen in de zijn-modus. Het leven is te vergelijken met de golven van de zee. Soms is het aan de oppervlakte rustig en andere momenten kan het behoorlijk stormen. Door de oefeningen in de mindfulnesstraining leren we enerzijds te “surfen” op deze golven en anderzijds de bodem van de zee op te zoeken, daar waar kalmte is. We trainen onze geest door middel van concentratie en inzicht-meditatie.

Ik ben me bewuster geworden hoe beter om te gaan met gedachten en dat het werk wat gedaan is klaar is en dat nooit alles af kan zijn.

Mindfulness kan de onvoorspelbaarheid van het leven niet wegnemen maar kan je houding t.o.v. de gebeurtenissen wel aan jou bewust maken. Zo krijg je een nieuwe keuze, hoe om te gaan met…overbelasting door mantelzorg, de  vele eisen van een baan, gezin, verlies of ziekte van dierbaren. We hebben er allemaal op zijn tijd wel mee te maken. Dit klinkt misschien heftig maar stress bouwt zich op en vele kleine druppels laten de emmer toch vollopen.

Het kan ook zijn dat je je juist sterk en gezond voelt, in balans. Dan is het zaak dit ook zo te houden. Net als bij gezonde lichaamsbeweging….je doet het om gezonder te worden of om gezond te blijven. Zo ook de aandacht voor onze geest. Door deze te trainen bouwen we stabiliteit op. Beetje bij beetje.

De 8-weekse training (MBSR)

Opbouw training

De training is opgebouwd uit 8 bijeenkomsten van ieder 2,5 uur. Iedere bijeenkomst heeft zijn eigen thema.

Thema’s die aan de orde komen zijn onder andere omgaan met stress, grenzen leren kennen, hoe kan ik het beste voor mijzelf zorgen.

In de training maken we gebruik van verschillende meditatie vormen. Ook werken we met zachte bewegingsoefeningen. Het regelmatig thuis oefenen is een belangrijk onderdeel van de training.

Om mee te doen hoef je geen meditatie of yoga ervaring te hebben . Er zijn geen speciale fysieke vaardigheden nodig. Ook lichamelijke beperkingen hoeven geen belemmering te zijn.

 

In acht bijeenkomsten van 2,5 uur  krijgt men o.a:

  • Begeleide aandachtsoefeningen
  • Eenvoudige bewegingsoefeningen
  • Oefeningen om het bewustzijn in het dagelijkse leven te vergroten
  • Oefeningen gericht op het anders omgaan met stress, pijn, vermoeidheid en lastige emoties
  • Theorie over de omgang  met stress
  • Individuele aanwijzingen
  • Uitwisselen van ervaringen in de groep.

De effecten van regelmatig trainen

  • Vermindering van stress
  • Beter om kunnen gaan met stressvolle gebeurtenissen
  • Vermindering van lichamelijke en / of psychische klachten
  • Betere kwaliteit van leven
  • Toename van zelfvertrouwen
  • Beter kunnen ontspannen
  • Herkenning van patronen
  • Meer balans in het leven

Love and Compassion
Are necessities,
Not luxuries
Without them
Humanity cannot Survive
– Dalai Lama

Compassie training

Compassie is in iedereen aanwezig. Het is ons natuurlijke vermogen om een bewuste vriendelijke relatie met onszelf en anderen te ontwikkelen. Het gaat samen met ons verlangen dat we gelukkig willen zijn en anderen graag gelukkig zien.

In moeilijke of stressvolle situaties is het soms niet zo eenvoudig om met een liefdevolle vriendelijke houding in contact te blijven met wat zich aandient, zonder dat het ons overspoelt. Het vraagt moed om het contact met bijvoorbeeld pijn en oncomfortabele gevoelens en gedachten elke keer weer aan te gaan. Het vraagt vertrouwen en de bereidheid daarin verantwoordelijkheid te nemen. Met de training oefen je om meer compassie toe te laten in je denken, voelen en handelen.

Beoefening van zelf-compassie zorgt voor een gezonde relatie met onszelf en voor een grotere openheid en mededogen naar anderen toe.


“ Vermilder de wereld, 
Begin bij jezelf “


De compassie-training is opgebouwd uit 8 sessies van 2 á 2,5 uur

Wat er o.a voorbij komt:

  • Erkennen van pijn en lijden.
  • Hoe ons brein en organisme is geëvolueerd.
  • Inzicht in de drie emotie-regulatiesystemen.
  • Hoe deze systemen uit balans kunnen raken.
  • Hoe compassie de balans kan herstellen.
  • Oefenen in compassievol aandacht geven, voelen, redeneren, visualiseren, spreken en handelen.

Compassie training
Data: zie planning

KOSTEN : € 335,-  exclusief werkboek

Annuleringsafspraken

  • Je plek is definitief gereserveerd nadat de betaling ontvangen is.
  • Bij annulering wordt tot 1 maand voor aanvang € 35,- in rekening gebracht. Vanaf 1 maand voor aanvang € 75,-
  • Kosten stiltedag kunnen niet geretourneerd worden i.v.m. de gemaakte afspraken huur ruimte.
  • Er vindt geen restitutie plaats bij voortijdig verlaten van de training.

Als er door onvoorziene omstandigheden de training door jou niet door kan gaan, proberen we samen natuurlijk voor een gepaste oplossing te zorgen.

Mindfulness bij pijn en ziekte

Pijnklachten, lichamelijke beperkingen, ziekte….ze kunnen het leven en het gevoel van welzijn diepgaand beïnvloeden. Reacties als boosheid, verdriet, vermoeidheid, spanning en verzet, zorgen over de toekomst, kunnen je het gevoel geven dat je de grip op het leven aan het verliezen bent.

Misschien herken je je hierin? Weet dat je niet de enige bent. We hebben als mens sterke reacties op moeilijke ervaringen. Ertegen vechten of er juist in verdrinken of wensen dat het weer wordt zoals vroeger. Hoe kun je je leven beter afstemmen op de omstandigheden waarin je nu verkeert? Meer energie overhouden voor de dingen die er toe doen.

Mindfulness met aandacht voor pijn is een mindfulnesstraining met het accent op pijnklachten. Het oefenen in aandacht, het ontwikkelen van kalmte en een vriendelijk houding aangaan met jezelf, zijn overlappende onderwerpen binnen de mindfulnesstraining MBRS en mindfulness bij pijnklachten.

Bij aandacht voor pijn gebruiken we technieken uit het Breathworks programma van Vidyamala Burch. Zelf een ‘ervaringsdeskundige’ als ‘gehandicapte’.

Zo leer je onderscheidt te maken tussen primaire en secundaire pijn.

Primaire pijn: dit zijn de pijnlijke sensaties die op een bepaald moment deel van onze ervaring uitmaken.

Secundaire pijn: dit is de pijn die ontstaat door onze reacties en weerstand op deze primaire moeilijke ervaring. Reacties als fysieke spanning, angst, negatieve gedachten en piekeren.

Het 5 stappen plan:

  • Gewaarzijn: het aanwezig zijn in de gevoelde ervaring
  • Dicht bij het onaangename: in plaats van het onaangename weg te duwen, kunnen we ook leren het onaangename dat soms onvermijdelijk is, te aanvaarden.
  • Het aangename opzoeken: bewust naar het prettige toe bewegen. Vaak hebben we afgeleerd te genieten van de kleine dingen die ons leven de moeite waard maakt.
  • Het groter perspectief: een breed gewaarzijn waarin we onze hele ervaring kunnen omvatten, zowel het aangename als het onaangename.
  • Keuzevrijheid: mindfulness geeft ruimte om op een creatieve wijze te kiezen hoe om te gaan met wat zich in ons leven afspeelt.

Ook deze training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2 á 2,5 uur.

Training Mindfulness bij pijnklachten:

Startdatum: zie  planning
Kosten:  € 350,- inclusief materiaal en audio

 

Annuleringsafspraken

  • Je plek is definitief gereserveerd nadat de betaling ontvangen is.
  • Bij annulering wordt tot 1 maand voor aanvang € 35,- in rekening gebracht en vanaf 1 maand voor aanvang € 75,
  • Kosten stiltedag kunnen niet geretourneerd worden i.v.m. de gemaakte afspraken huur ruimte.
  • Er vindt geen restitutie plaats bij voortijdig verlaten van de training.

Als er door onvoorziene omstandigheden de training door jou niet door kan gaan, proberen we samen natuurlijk voor een gepaste oplossing te zorgen.

 

Training Aandacht voor mensen met Dementie en Mantelzorgers

Dementie heb je niet alleen, ook de mensen in de omgeving van de personen met dementie zoeken naar evenwicht in een voortdurend veranderde relatie.

Samen de training doorlopen biedt de mogelijkheid om via de beoefening een pas op de plaats te maken en een nieuwe gemeenschappelijke basis te ontwikkelen. Een basis die gericht is op het zien van en vrede hebben met al wat aanwezig is in het moment, met mildheid voor elkaar.
Deze gemeenschappelijke ‘herstart’ geeft nieuwe ruimte aan alles wat er nog steeds mogelijk is, ondanks de veranderingen die de ziekte met zich meebrengt.

“ Het moeilijke bij dementie zijn de momenten waarop alles goed gaat
en je denkt “het gaat wel weer” en dan gebeurt er plotseling iets onverwachts “

Wat weten we ondertussen over de effecten van een mindfulnesstraining bij mensen met dementie en mantelzorger?

Literatuur laat zien dat de training een gunstig effect heeft op een aantal risico factoren zoals hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol. Maar de training heeft ook een gunstig effect  op de doorbloeding van verschillende hersendelen, positieve effecten op aandacht en geheugen, vermindering van angst en depressiviteit.

Mantelzorgers staan onder een voortdurende druk. Ook bij hen zien we positieve veranderingen. Bij mantelzorgers blijkt dit onder meer een verlichting van het ervaren van stress en vermoeidheid.

De training is gebaseerd  op de 8-weekse MBSR-mindfulness based stress reduction, zoals die tegenwoordig op veel plaatsen in Nederland wordt aangeboden.

TANDEM is bedoeld als groepstraining voor personen met beginnende dementie én hun mantelzorger samen.

TANDEM werd gerealiseerd door onderzoekers van het Alzheimer Centrum Limburg, verbonden met de vakgroep Psychiatrie en Neuropsychologie Maastricht University.
De TANDEM-projectgroep bestond uit:

  • Lotte Berk, psycholoog, onderzoeker en mindfulnesstrainer
  • Martin van Boxtel, universitair hoofddocent, mindfulnesstrainer en projectleider
  • Marjolein de Vugt, gezondheidspsycholoog, hoogleraar Psychosociale Innovaties bij dementie
  • Franca Warmerhoven, arts, onderzoeker en mindfulnesstrainer

Kosten: per duo € 495,- inclusief materiaal. Als het door de verzekering wordt vergoedt zijn de kosten: € 350,- p.p.

1) Wat zijn redenen om met Mindfulness te beginnen?

Heb je wel eens last van een hoge werkdruk, een druk leven, stress, zorgen, piekeren of soms een dip(je)? Wil je effectiever, meer ontspannen en zelfverzekerder worden? Het zijn allemaal voorkomende redenen voor mensen om met Mindfulness te beginnen. Door Mindfulness leer je anders met je gedachten en emoties om te gaan. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen na een 8-weekse Mindfulnesstraining fitter, gezonder, stressbestendiger, meer ontspannen, tevredener en gelukkiger zijn. Het werkt door in je privéleven én werk, daarom heeft Google al meer dan 1000 van haar medewerkers getraind in Mindfulness.

2) Is Mindfulness zweverig?

Nee! Mindfulness is juist heel toegankelijk en praktisch gemaakt voor de westerse mens en helpt je om te gaan met de uitdagingen van een druk westers bestaan. Grote bedrijven als ANWB, Unilever, Akzo Nobel, Google, Yahoo trainen hun medewerkers niet voor niets in Mindfulness. Zoals een cursist zei: “Voor ik aan Mindfulness begon dacht ik dat het iets zweverigs was, maar na de cursus sta ik meer dan ooit met beide voeten op de grond”. Mindfulness oefen je op zo’n manier dat je ze overal in je dagelijks leven kunt toepassen, thuis, op je werk en zelfs onderweg.

3)  Is Mindfulness aan een leeftijd gebonden?

We zien Mindfulness aanslaan bij kinderen vanaf groep 6  van de basisschool. Er is geen bovengrens. Mijn advies: begin met mindfulness als het op je pad komt, of je nu 12, 20,40 of 70 bent.

Hoe werkt een mindfulnesstraining en wat leer je precies?

Gedurende de 8-weekse cursus volg je op een vaste avond/ochtend elke week een training van ca twee en een half uur. Elke sessie bestaat uit een theoriegedeelte, ervaringsgerichte oefeningen, het delen van ervaringen en een inspirerend verhaaltje.

  • ( op een bepaalde manier) aandachtig zijn in het hier en nu,
  • je automatische piloot herkennen, je ervaart hoe het is als je die leert uitzetten,
  • het verschil tussen de “doe” en “zijn” modus,
  • afstand nemen van onprettige gedachten en emoties,
  • anders om te gaan met stressvolle of overweldigende situaties,
  • hoe je op basis van een frisse open mind bewustere, betere keuzes kunt maken.

4) Kan ik Mindfulness ook leren middels zelfstudie?

Ik ben van mening van niet. Om Mindfulness effectief te kunnen leren is het belangrijk om de essentie en de finesses van de oefeningen te begrijpen. Dit bereik je alleen door de feedback en inzichten van een goede gekwalificeerde Mindfulnesstrainer. Het zou jammer zijn als je je tijd gaat investeren om zelf Mindfulness te leren, niet de gewenste resultaten bereikt en dan uiteindelijk teleurgesteld stopt. Terwijl je met een goede trainer wel de goede resultaten bereikt en daar de rest van je leven profijt van kunt hebben.

5) Waar kan ik op letten bij het kiezen van een  Mindfulnesstraining?

  • De persoonlijke klik met de trainer, volg daarin je gevoel.
  • Is de trainer gediplomeerd? Mindfulness trainer is een vrij beroep, in principe mag iedereen in Nederland een Mindfulness training geven. Een gediplomeerde trainer staat garant voor kwaliteit. Je zou kunnen vragen of de trainer is aangesloten bij één van de beroepsverenigingen VVM of VMBM

6)  Wat gebeurt er als ik mij aanmeld?

Als ik uw aanmelding heb ontvangen neem ik contact met u op. Als u besluit deel te nemen aan de training maken we een afspraak voor een persoonlijk gesprek. Twee weken voor aanvang van de training ontvang u een herinnering aan de start van de training.

7) Voor wie is mindfulness?

De training is geschikt voor iedereen die actief wil bijdrage aan eigen welzijn en levensvreugde. Mindfulness leert je anders om te gaan met b.v. stress, chronische pijn, slaapproblemen of somberheid. Het leert je meer rust en aandacht in je leven te brengen.

Zo kun je, ondanks de drukte van de dag, met zorg en aandacht aanwezig blijven, met innerlijke rust en helderheid.

Informatie-bijeenkomst Mindfulnesstraining

Naast de informatie op deze website is het prettig om via ’n persoonlijk contact wat meer informatie te ontvangen, vragen te kunnen stellen en kennis te maken met mij.

Daarom bied ik regelmatig een proefles aan voor belangstellenden. Ik vertel in het kort een en ander over de inhoud van de Mindfulnesstraining. Ook doen we samen een basis oefening die regelmatig in de training zal terugkomen. Graag van tevoren aanmelden.

U bent van harte uitgenodigd!


Zondag   25 augustus

Waar: groene Hart 9

Tijd: 10.00-11.00

 

TRAININGEN 2018-2019

Mindfulness: Basis training

Startdatum: Donderdag 11 april 2019
Einddatum: Donderdag 13 juni 2019
Aanvang:     19:30 – 22:00

i.v.m. vakantie:  2 mei en 30 mei ( Hemelvaart )  geen training

Startdatum: dinsdag 7  mei 2019
Einddatum : dinsdag 25 juni 2019
Aanvang:     
19:30-22:00

Startdatum: woensdag 8  mei 2019
Einddatum : woensdag  26 juni 2019
Aanvang:        9:00-11:30

Mindfulness met aandacht voor ( chronische) pijnklachten:

Startdatum :  individuele start
Einddatum :
Aanvang:

Compassie training:        

Startdatum: Maandag 2 september 2019
Einddatum: Maandag  4 november 2019
Aanvang:    19:30 – 22:00

 7 oktober geen training  en 21 oktober i.v.m. retraite

                                                                             Zomerstop van 1 juli tot 25 augustes                                                                                           

Mindfulness basis training:

Startdatum:  Donderdag 5 september 2019
einddatum:  
Donderdag 7 november 2019
Aanvang:
19:30-22:00

Startdatum: Woensdag 4 september 2019
Einddatum:
Woensdag 6 november  2019
Aanvang:
9:00-11:30

i.v.m retraite week 41 en week 43 geen training

Tandemtraining:
Mindfulness voor mensen met dementie en mantelzorger

Startdatum: maandag 2 september
Einddatum:
maandag 28 oktober
Aanvang:
13:30-15:15

i.v.m. retraite  week 41 en week 43 geen training 

Mindfulnesstraining volwassenen:

€ 350,- inclusief BTW, werkboek en voorgesprek, exclusief oefenmateriaal

Individuele training:
€ 485,- inclusief BTW, werkboek en voorgesprek, exclusief oefenmateriaal

Goed nieuws:

In 2015 gaan zorgverzekeringen o.a. VGZ, IZZ, FBTO, Menzis, Zilveren Kruis, OZF, PMA , Pro Life, Umc, United Consumers en Univé in het aanvullend pakket Mindfulnesstrainingen vergoeden bij  burn-out klachten, PMA bij mantelzorg. Voor meer info is het raadzaam te overleggen met je zorgverzekering.

 € 298,-  Voor studenten of klein budget inclusief werkboek,  voorgesprek, exclusief oefenmateriaal.

Annuleringsafspraken

  • Bij annulering wordt tot 1 maand voor aanvang € 42,- in rekening gebracht. Vanaf 1 maand voor aanvang € 90,-
  • Kosten stiltedag kunnen niet geretourneerd worden i.v.m. de gemaakte afspraken huur ruimte.
  • Er vindt geen restitutie plaats bij voortijdig verlaten van de training.

Als er door onvoorziene omstandigheden de training door jou niet door kan gaan, proberen we samen natuurlijk voor een gepaste oplossing te zorgen.

Mochten de kosten van de training een belemmering zijn om deel te nemen, overleg hierover is altijd mogelijk.